Glazen Huis op Oude Markt Enschede
Niet alleen Enschede, maar heel Twente en omstreken keek er al weken naar uit. Op dinsdag 18 december om 21.00 uur was het eindelijk zover:
De 3 DJ’s Giel Beelen, Michel Veenstra en Gerard Ekdom hebben zich opgesloten in het Glazen Huis op de Oude Markt in Enschede.
Tot kerstavond brengen zij hier, zonder te eten, door om aandacht te vragen voor het goede doel: het terugdringen van babysterfte.
Veel vrijwilligers actief
Zoals al eerder aangegeven, zijn het niet alleen de 3 DJ’s in het Glazen Huis die deze editie van Serious Request tot een groot succes proberen te maken. Duizenden mensen, niet alleen in Enschede of Twente, maar heel Nederland zet zich op enthousiaste wijze in. Verderop meer hierover.
Enorme organisatie achter Serious Request evenement
Serious Request is inmiddels uitgegroeid tot een enorm groot evenement. Om alles in goede banen te leiden is een goede organisatie nodig.
Wie (op een rustig moment) even door het centrum van Enschede wandelt, ziet dat er niets aan het toeval is overgelaten. De Grote Kerk is ingericht als zenuwcentrum, maar ook bijvoorbeeld het pleintje achter de Jacobuskerk staat vol met containers van de organisatie van #SR12.
Glazen Huis ook goed voor Enschede
Het Glazen Huis is voor Enschede een ideale mogelijkheid om de stad bij het grote publiek te promoten. In Twente weet men al langer dat Enschede een interessante en levendige stad is. Ondanks de aanwezigheid van prachtige natuurgebieden, Grolsch, Universiteit Twente, Roombeek, Oude Markt en FC Twente, heeft Enschede in sommige delen van Nederland nog steeds het (natuurlijk onterechte) imago van een saaie industriestad.
Kritiek op het Glazen Huis
Er is ook kritiek op het Glazen Huis. Zo vindt de JOVD Serious Request een ineffectieve vorm om je schuldgevoel af te kopen. Teveel geld komt op de verkeerde plaats terecht. Bijvoorbeeld bij de duurbetaalde directeuren van het Rode Kruis.
Hier is wat voor te zeggen. Maar laat de jongerenorganisatie van de VVD dan ook kritiek leveren op de enorme salarissen en bonussen die de duurbetaalde bankdirecteuren en zorgmanagers krijgen. Of kaart het hebberige declaratiegedrag van sommige politici aan.
De JOVD (en anderen) gaat bij haar kritiek namelijk volledig voorbij aan het volgende: Het hele land is in touw om met grote en kleine acties geld in te zamelen voor het goede doel. Tomeloze inzet van vele particulieren, scholen, verenigingen en bedrijven. Samenwerking en saamhorigheid. En dat in een steeds individualistischer wordende maatschappij. Hier zit de grote winst van het Serious Request gebeuren.
Dat Enschede bij sommige mensen inderdaad nog steeds het imago heeft van een saaie industriestad blijkt wel uit de opmerking van Albert Verlinde over de drukte op de oude markt: “Zou Serious Request zo’n succes zijn omdat ze daar niets gewend zijn? “
Ach ja, figuren als Albert Verlinde moet je niet al te serieus nemen. Dat doen ze zelf al genoeg. Hij meent waarschijnlijk ook nog wat hij zegt, dus het enige wat je kunt doen is een beetje lachen en denken “ach arme jongen, je weet niet beter he?”
Serious Request was in mijn ogen een groot succes. Pure reclame voor Enschede!
Ik vind de kritiek de je hoort op Serious Request overdreven. Ik ben blij dat dit soort dingen op deze wijze in onze stad kunnen plaatsvinden.
In ons eigen land hebben we het ook moeilijk door de crisis, maar aan het Glazen Huis in Enschede heb ik een heel goed gevoel overgehouden.
Er wordt straks weeer voor 75 miljoen euro aan vuurwerk de lucht in geschoten. Dat is pas zonde van het geld!!!